Rozhovor s hudebním
skladatelem Wichem
Jak
vlastně došlo k propojení Wich a Tomáš Vorel?
Když Tomáš točil Gympl, sháněl nějakou muziku do filmu a můj
kamarád Pasta, který mu pomáhal ohledně graffiti, se o mně
zmínil. Dal mu poslechnout moje CD a jemu se to líbilo, pak
jsme si dali schůzku, tak jsme se seznámili.
Znal jsi před Gymplem filmy Tomáše Vorla? Viděl jsi
nějaký jeho film více než jednou?
Pro mě je například Kouř legendární film, taky mám rád Cestu
z města, tyhle filmy jsem viděl asi třikrát, pak třeba
Kamenný most. Pražskou pětku jsme viděl jako malý kluk a už
si to nepamatuju, ale budu se muset podívat zpětně na jeho
filmy, ještě hodně jsem jich od něj neviděl.
Jak jsi byl vlastně celkově spokojený s filmem Gympl a
jeho přijetím? Přišlo na něj přes půl miliónů diváků, což je
úspěch, ale je jasné, že uvnitř “scény” se na to lidi mohou
dívat jinak.
Slyšel jsme spoustu kritiky ze strany svých známých, kteří
se v graffiti pohybují, ale já byl s filmem spokojen. Byla
to pro mě výborná zkušenost a příležitost představit se
širšímu publiku.
Mluvili jste s Vorlem už v průběhu spolupráce na Gymplu o
tom, že by jsi mohl skládat hudbu pro jeho další film?
Když se točil Gympl, tak žádná zmínka neproběhla nebo si na
to nepamatuju. Časem mi ale napsal mail, že připravuje další
film a rád by počítal opět s mojí muzikou, ale nebral jsme
to nějak vážně.
Jak se lišila vaše spolupráce na Gymplu a na Ulovit
miliardáře?
Probíhala dost podobně, jen „Miliardář“ se víckrát stříhal,
takže jsem podle toho musel víckrát měnit finální podobu
skladeb. Taky už jsme podruhé zhruba věděli, co od sebe
můžeme čekat.
Jaký je vlastně rozdíl mezi tím skládat svoje věci a
hudbu pro film? Zvlášť v případě filmu Ulovit miliardáře,
který s hip hopem nemá vůbec nic společného?
Asi hlavní rozdíl je, že v muzice není žádný rap, zpěv, ani
bicí. Co se týče hlavního motivu, to zase takový rozdíl
není. Hlavní oříšek je potom srovnat skladbu podle délky
záběru, upravit začátek a konec. Skládám si ve studiu do
šuplíku i věci, který bych třeba na svoji desku nedal, ani
by se nehodily, ale do filmu padnou. Samozřejmě podle obrazu
se dá taky hodně vycítit a umocnit celkovou atmosféru.
A jak se konkrétně domlouváte na podobě hudby s Tomášem
Vorlem?
Posílal jsem předběžně Tomášovi nějaký věci, který jsem měl
předem připravený, časem věci, který byly určený pro film.
Ten hlavní výběr byl na něm, on nasadil podle sebe smyčky do
jednotlivých částí, po zhlédnutí řešíme co vyhodit, pozměnit
a tak dál.
I v případě Gymplu a nyní větší měrou v Ulovit miliardáře
přispěl k hudbě i Tomáš Matonoha. Jaký je na hudbě k Ulovit
miliardáře jeho podíl?
Tomáš Matonoha složil jednu skladbu v cikánském rytmu, která
se ve filmu obejvuje asi čtyřikrát ve více variacích, jinak
zbytek věcí je ode mě.
Tomáš Vorel se v Ulovit miliardáře naváží do politiků,
mediálních magnátů, ale taky policie, a české prostředí tak
ukazuje jako naprosto zkorumpované? Vnímáš to stejně?
Myslím si, že to přesně vystihl a takhle to bohužel funguje
i v reálném životě. S nadsázkou Vorel ve filmu zobrazuje
taky cikány a židy. Pokud by se nějaké hlášky vytrhly z
kontextu filmu, k čemuž snad nedojde, mohly by být vodou na
mlýn různým pravicovým extremistům. Co by si takovým lidem
vzkázal? Jak bylo zmíněno, je to braný s nadsázkou a nemá
cenu to brát nějak vážně. Je to přece jen film a především
komedie.
Šel by jsi s Vorlem do spolupráce na dalším filmu?
Když by on chtěl, tak já určitě.
/zpět/
|