Rozhovor s
režisérem Tomášem Vorlem
Váš
film vstupuje do kin právě v období politických tahanic
kolem voleb a dotýká se především politiků, korupce,
manipulace s informacemi. Je to náhoda nebo jste chtěl
právě filmem vyjádřit zklamání nad současnou politickou
situací?
Ten příběh byl napsán před pěti lety, my jsme ho točili loni
a televizní diváci ho uvidí až za rok. Vše funguje paradoxně
stále stejně, protože politická situace je tu stále stejná.
Je jedno jaká strana je u moci, jaký tam je politik, jaký
režim právě vládne. Kdysi šlechta vybírala na poddaných
desátky a poddaní se bouřili. Dneska nás naši vládci
odírají o miliardy a my se necháme. Jedna strana jako druhá.
A pak se objeví třetí strana, v jejímž čele stojí
důvěryhodný kníže, potomek šlechtického rodu, takže člověk
by měl chuť dát této straně svůj hlas. Ale pak se podívá,
kdo v té straně ještě figuruje a hned pochopí, že je to zase
jenom další krvelačný mlejnek na prachy. Takže zase nepůjdu
volit.
Jak vznikl příběh vašeho filmu?
Knihu "Jak ulovit miliardáře" jsem viděl na pultě, koupil
jsem si ji, přečetl a zavolal Martinu Nezvalovi, že ji chci
točit, ale on namítal, že je to nefilmové, nenatočitelné.
Martina totiž znám už od studií FAMU, on studoval DAMU a pak
se stal spisovatelem, vydal několik románů, pořád mi je
nabízel k přečtení a k natočení. Ale já mu vždycky říkal, že
to točit nebudu, že je to nefilmové, nenatočitelné…
Přestože Vorelfilm už má značku určité nadsázky a
originálních filmových počinů – viz kultovní Kouř nebo
groteska Skřítek – nemáte obavy, že někteří lidé nepochopí
nadsázku, se kterou v Ulovit miliardáře zobrazujete cikány a
židy?
Já opravdu nevidím rozdíl mezi rasami a náboženstvími. Vždy
všechno je to ta stejná komedie. Žádná rasa, žádné
náboženství vlastně neexistuje. To jsou jen uměle vytvořené
programy v hlavách lidí. Co jsem já, ptáte se? Odpovídám:
běloch, žid, cikán a indián zároveň! A z čeho jsem vznikl?
Všichni jsme vznikly z ryb. A z čeho vznikly ryby? Z hub!
Ano, houby jsou naši skuteční prapředci.
Bylo těžké sehnat povolení točit v budově Policie ČR v
Kongresové?
Povolení točit v Kongresové bylo snadné a já chci tímto naší
policii poděkovat za její velkorysost, přestože scénář není
pro policii příliš lichotivý. Není totiž lichotivý pro
nikoho. Ale zároveň nikomu nenadržuje, snažili jsme se měřit
všem stejně.
Prý se točilo v cele, kde byl zavřený Železný a zároveň v
jeho původní kanceláři na Barrandově. To je náhoda nebo
záměr?
Ano, točili jsme v cele, kde seděl Železný, ale to byla
náhoda, protože tam zrovna ten večer bylo volno. A o jeho
kanceláři jsme také uvažovali, ale pak jsme vybrali jinou,
modernější. Ale náhoda není, že když jsme s Matonohou
hledali předobraz k roli miliardáře, tak inspirace
Vladimírem Železným byla veliká. A všimněte si, že Matonoha
vypadá jako Železný zamlada.
Jedná se o vaši druhou spolupráci s producentem a
skladatelem Wichem. Že jste si ho vybral jako autora hudby k
filmu Gympl vzhledem k žánru nepřekvapuje. Co vás vedlo k
tomu vyzvat ho na spolupráci k Ulovit miliardáře?
Wichova hudba je originální a moderní a filmová zároveň, ční
zcela nad horizont hip hopu. Takže na Wiche jsem myslel od
už začátku natáčení. A Wich nezklamal. Některé jeho skladby
jsem vybral z jeho archivu, jiné nám složil přímo na příběh
a během střihu je stále upravoval. Jenom škoda, že nebyly
peníze mu zaplatit symfonický orchestr, takže je to všechno
syntetické. A pak přispěl také Matonoha, který složil s
Petrem Surmajem a nazpíval s Ester Janečkovou ústřední píseň
filmu. Tahle píseň je akustická se živými nástroji rómských
hudebníků a Wich do toho dodělal beat.
Na mušku jste si vzal také svět médií a policie - mediální
magnáty, tzv. nezávislé novináře, řadové policisty a
vyšetřovatele. Je mohutná zkorumpovanost českého národa
zobrazená ve filmu Ulovit miliardáře ve skutečnosti o něco
mírnější nebo už jste ztratil veškeré iluze?
Myslím, že skutečnost je taková, že je to někde daleko
horší, jinde zase daleko lepší. Jsou lidé, kteří se
nenechají zkorumpovat a fungují čestně. A pak jsou lidé,
kteří jsou daleko větší gauneři, než ukazuje náš film. A to
je jedno, jestli se jedná o svět médií, nebo svět policie,
nebo politiky.
Ve filmu je řada triků, které nejsou pouhým okem viditelné,
film také prošel řadou barevných korekcí. Jak se takové
triky vyrábějí? Co jste chtěl docílit barevnou korekcí?
Nejvíc práce zaberou triky, které vlastně ve filmu
nepoznáte, že je to trik. Například bouřka na nebi, logo TV
One nebo bazén v Tančícím domě. Tým trikařů pod vedením
Patrika Velka pracoval půl roku ve studiu ACHTUNG 4K.
Kameraman Marek Jícha film obarvoval další měsíc. Pak se
film musel spočítat a vyexportovat což trvalo další měsíce.
No považte, že jedno políčko filmu má rozlišení 4000x2000
bodů, což je 8 MB, takže jedna vteřina filmu je 200 MB.
Takže si asi umíte představit, kolik paměti zabere celý
film...
Vysvětlete nám, v jaké technické kvalitě je vlastně natočen
váš nejnovější film?
Tento film je natočen digitálně v nejvyšší možné kvalitě 4K.
Poté je zpracován a trikován rovněž 4K. A bude promítán
digitálně 4K. Ale jenom v kině Central v Hradci Králové,
protože tam mají jako jediní v Čechách projektor 4K. Ostatní
kina budou mít klasické filmové kopie. Ale počítám, že za
pět let budou digitální všechna kina v republice…
Co bylo pro vás nejobtížnější a naopak nejpříjemnější na
cestě k dokončení vašeho nejnovějšího filmu?
Obtížný byl každý den, každá vteřina, každý „bajt“. Ale
zároveň to bylo všechno napínavé, vzrušující, takže vlastně
všechno příjemné.
/zpět/
|