Rozhovor s policejní
tiskovou mluvčí Ester Janečkovou
Přestože
jste vystudovala DAMU, herectví jste se po škole nikdy nevěnovala.
Jaké pocity vás přepadly, když vám režisér Tomáš Vorel nabídl vaši
první filmovou roli?
První pocit byl samozřejmě strach. Dokonce jsem Tomáše
přesvědčovala (a to hned na kamerových zkouškách), že to není dobrý
nápad, že určitě neumím hrát. Vysvětlil mi, že ví, co dělá a tím mě
uklidnil.
Co bylo pro vás při nastudovávání filmové role nejtěžší?
Určitě překonat stud a obavy. Při moderování se cítím jistější,
můžu být sama za sebe. Bála jsem se, abych nehrála příliš. Nebo zase
naopak málo.
Tomáš Vorel je známý
tím, že ve svých filmech nechává hrát herce nápadně expresivně,
často až s karikaturním pojetím postav. Jaké jste od něj dostávala
na place pokyny?
Řekla bych, že mi Tomáš nechával dost svobody. Byl režisérem
inspirujícím, ale ne přikazujícím. Mám pocit, že moje Táňa je celkem
normální ženská, že právě ona karikaturu nepotřebovala.
Ve filmu hrajete tiskovou mluvčí Policie České republiky. Točila
jste v uniformě, pohybovala jste se například v prostorách cel
předběžného zadržení, dovedete si představit, že byste vykonávala
podobné povolání jako vaše filmová hrdinka?
Musím se přiznat, že jsem nikdy netoužila po tom stát se
policistkou. Upřímně je to asi dáno dobou, kdy jsem vyrostla. Tehdy
jsme si policistů moc nevážili. Vím, že dnes je to jiné, ale asi
bych na policistku nedokázala být dost přísná a zásadová. Každý by
mě ukecal.
Ve filmu Ulovit miliardáře si Tomáš Vorel nebere servítky a
naváží se do politiků, mediálních magnátů, policistů, ukazuje české
prostředí jako velmi zkorumpované. Sledujete politiku, co si o
zkorumpovanosti českého národa myslíte vy?
Politiku samozřejmě sleduju, považuju to za svou povinnost. Naše
společnost je určitě velmi zkorumpovaná, někdy je mi z toho dost
úzko a těžko hledám mezi politiky osobnosti, kterých si můžu bez
výhrad vážit. Na druhou stranu neustále zažívám obrovskou radost ze
svobody a demokracie. Z toho, že už nám nevládnou komunisti. Jen mě
děsí, že dvacet let po revoluci je stále volí tolik lidí.
S jistou nadsázkou jsou ve filmu zobrazeni i cikáni a židé.
Nemáte strach, že by si pravicoví extrémisté mohli vyložit některé
hlášky - samozřejmě vytržené z kontextu - jako sobě vlastní?
Ulovit miliardáře rozhodně není rasistickým a xenofobním filmem.
Naopak. Nejkladnější postavou celého filmu je Gold v podání Josefa
Cardy. Je to židovský homosexuál, který se rozhodne zachránit
romského kluka. Nadsázka, ve které jsou židé a cikáni ve filmu
zobrazeni, není zlá ale laskavá. Určitě neuráží. Už proto, že
ostatní postavy, například PR manažer Jirky Mádla, jsou mnohem větší
karikatury. Židé a zvlášť cikáni se ve filmu chovají vlastně
nejpřirozeněji.
Ve Vorlově filmu se ukážete v poněkud ostřejších scénách – tedy
odlišně od toho, jak vás lidé znají při moderování oblíbeného
televizního pořadu. Jak myslíte, že budou na vaši proměnu reagovat?
Doufám, že pozitivně. Já sama jsem si to moc užívala, že můžu být
jiná, snad trochu drsnější. I když Tomáš Vorel mi občas vyčítal, že
jsem stále moc laskavá a zjihlá.
Co vás baví víc – hrát nebo moderovat? Vzala byste další filmovou
nabídku?
Donedávna jsem si myslela, že zůstanu už napořád moderátorkou.
Bavilo mě to a cítila jsem se v tom už celkem jistá. Musím ale říct,
že hraní mě dost chytlo, takže mi teď přijde úžasná kombinace
obojího. Pokud přijdou nějaké zajímavé filmové nabídky, určitě
neodmítnu.
Jaká scéna byla pro váš během natáčení Ulovit miliardáře
nejobtížnější a proč? Co jste naopak zvládala s přehledem?
Obavy jsem měla z erotické scény s Tomášem Matonohou. Točila se až
poslední natáčecí den, takže jsem ji měla stále před sebou. Ve filmu
se také peru se svou sokyní Kateřinou Sedlákovou. Tuto scénu jsme
naopak točili hned první den a bylo to velmi zábavné.
Jak na vás zapůsobila celá ta atmosféra, prostředí a lidé od
filmu?
Atmosféra při natáčení byla doslova úžasná. Moc mi to pomohlo zbavit
se strachu a trémy. Tomáš si vybírá skvělý tým a sám vyzařuje
naprostou pohodu. Nikdy jsem nezažila, že by byl nervní a vzteklý.
Po natáčení mě přepadl velký splín. Moc se mi po všech stýskalo.
/zpět/
|